چاپ سابلیمیشن

سیر تا پیاز انواع چاپ لباس ورزشی

صنعت چاپ و صنعت پوشاک از سال‌های دور و دراز، پیوند محکمی با یکدیگر داشته‌اند. اوج اتصال این دو صنعت بزرگ و قوی در سال‌های اخیر بیشتر به چشم می‌خورد. امروزه کمتر لباسی را پیدا می‌کنید که طرحی روی آن چاپ نشده باشد. چاپ پارچه و لباس بیشتر از همه دسته‌ها در بین لباس‌های ورزشی رایج است. انواع مختلف چاپ بر روی پارچه‌های ورزشی قابل استفاده است و هر یک کاربردی متفاوت دارد. از رایج‌ترین روش‌های چاپ می‌توان به چاپ سابلیمیشن در اصفهان، سیلک، DTF و DTG اشاره کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین یا به اختصار سیلک، قدیمی‌ترین نوع در بین تمام انواع چاپ لباس است. روش سیلک مزایا و معایبی دارد که قبل از استفاده، بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. چاپ سیلک اسکرین، ملزوماتی نیز دارد از جمله: شابلون، رنگ و قلم‌مو.

اصلی‌ترین لازمه‌ي این روش چاپ، داشتن شابلون است. در واقع هر طرحی که مدنظر شما یا مشتری است باید ابتدا شابلون آن ساخته شود. بدیهی است که این یکی از معایب سیلک است چرا که برای هر طرح باید شابلون طراحی و ساخته شود و نمی‌توان از شابلون یک طرح برای طرحی دیگر استفاده نمود. از طرفی هر طرح پس از مدتی، محبوبیت خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح از مد می‌افتد! در این شرایط شابلون ساخته شده دیگر به درد نمی‌خورد.

اما روش کار سیلک به این صورت است که شابلون روی لباس قرار داده می‌شود و رنگ مورد نظر با قلم‌مو روی آن کشیده می‌شود. زمانی که مطمئن شویم رنگ به اندازه کافی همه‌ قسمت‌های شابلون را پوشانده، شابلون را از روی لباس برمی‌داریم. کاغذ حایل را روی قسمتی که رنگ زده‌ایم قرار داده و لباس را به آرامی زیر دستگاه پرس حرارتی پهن می‌کنیم. زمانی که پرس زده شود، طرح با کیفیت بالا روی لباس چاپ می‌گردد.

مزایای چاپ سیلک

  • چاپ به این روش بسیار باکیفیت است و وضوح بالایی دارد
  • نتیجه حالت برجسته دارد و برای چاپ لوگو، بسیار توصیه می‌شود
  • با پرس‌های حرارتی کوچک، قابل انجام است
  • هزینه کمی دارد و برای سفارشات با حجم بالا، مقرون به‌صرفه است

معایب چاپ سیلک

  • استفاده از شابلون برای طرح‌های مختلف محدودیت دارد
  • رنگ مورد استفاده در آن، بو دارد و در فضای سربسته نمی‌توان از آن استفاده کرد
  • به دلیل استفاده از رنگ به صورت دستی،‌ کثیف کاری زیادی دارد و محیط کار را آشفته می‌سازد
  • شابلون‌های آن به گرد و خاک حساس‌اند و باید در محیطی به دور از گرد و غبار نگهداری شوند
  • چون چاپی دستی محسوب می‌شود، وقت نسبتا زیادی لازم دارد

چاپ DTF

چاپ DTF از جمله روش‌های نوظهوری است که به تازگی در ایران مورد استفاده قرار گرفته. حدودا یک سال است که در بیشتر مراکز چاپ، DTF جای چاپ سیلک را گرفته است. اگر بخواهیم کارایی این روش چاپ را توضیح دهیم باید بگوییم که DTF همان کاری را می‌کند که چاپ سیلک انجام می‌دهد! در واقع، نتیجه‌ی این روش، مانند سیلک، چاپی برجسته است که ماندگاری نسبتا بالایی روی لباس دارد.

تفاوت DTF با چاپ سیلک در چیست؟

در چاپ سیلک از شابلون و رنگ و قلم‌مو استفاده می‌شود. اما در چاپ DTF خبری از این وسایل نیست و به جای آنها از کاغذ انتقال استفاده می‌شود. در روش DTF طرح دلخواه با پرینتر مخصوص روی کاغذ انتقال چاپ شده، سپس با قرار دادن کاغذ دارای طرح روی لباس و قرار دادن زیر پرس حرارتی، طرح به پارچه منتقل می‌شود.

چاپ به روش DTF برای چاپ انواع طرح‌ها روی انواع پارچه‌ها قابل استفاده است. از پارچه‌های نخی گرفته تا فلامنت‌های ورزشی و پارچه‌هایی با درصد بالای پلی‌استر، همه برای چاپ دی‌تی‌اف مناسب هستند. اما معمولا این چاپ برای زمانی کاربرد دارد که تنها بخواهیم قسمتی از لباس را چاپ بزنیم نه همه‌ي آن را.

مزایای چاپ DTF

  • نسبت به سیلک دردسر بسیار کمتری دارد
  • فرایند آن کاملا تمیز و بدون کثیف کاری است
  • در زمان کوتاه‌تری نسبت به سیلک قابل انجام است

معایب چاپ DTF

  • نسبت به چاپ سیلک هزینه بالاتری دارد

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن بیشتر بر روی پارچه‌های ورزشی انجام می‌شود و می‌توان گفت بهترین نوع چاپ در حوزه تولید و خرید پارچه فلامنت ورزشی است. دلیل این موضوع این است که سابلیمیشن فقط بر روی پارچه‌هایی قابل انجام است که درصدی پلی‌استر داشته باشند. پارچه‌هایی که جنس آن‌ها نخ، کتان و موارد مشابه است به درد چاپ سابلیمیشن نمی‌خورد. از آن‌جایی که لباس‌های ورزشی، همه دارای الیاف پلی‌استر هستند، چاپ به روش سابلیمیشن بهترین روشی است که می‌توان روی این پارچه‌ها از آن استفاده نمود.

در چاپ سابلیمیشن، طرح دلخواه طی فرایند تصعید به پارچه منتقل می‌شود. اینکه نتیجه‌ی کار، یک چاپ باکیفیت و بی‌نقص باشد به موارد زیادی بستگی دارد. کاغذ انتقال، جوهر دستگاه پلاتر و دما و فشار دستگاه پرس حرارتی از جمله مواردی هستند که بر نتیجه‌ی کار تاثیرگذار می‌باشند. اما مهم‌ترین عاملی که کیفیت چاپ سابلیمیشن را تعیین می‌کند،‌ خود پارچه‌ای است که چاپ روی آن انجام شده. از آن‌جایی که چاپ سابلیمیشن در دماهای بالا (چیزی حدود 180-200 درجه سانتی‌گراد) انجام می‌شود، کشسانی و نرمی پارچه را تغییر می‌دهد. به همین دلیل، خیلی اهمیت دارد که از چه نوع پارچه‌ای استفاده شود. با تجربه کافی در زمینه چاپ لباس و با در نظر گرفتن دغدغه‌ی مصرف‌کنندگان در رابطه با از دست رفتن کشسانی پارچه زیر چاپ، فلامنت ورزشی فول لاکرا با فرمول اختصاصی چاپود را روانه بازار کردیم. تولید و فروش این پارچه به صورت انحصاری در مجموعه چاپود انجام می‌شود.

مزایای چاپ سابلیمیشن

  • امکان چاپ کامل لباس وجود دارد
  • رنگ‌ها در تاروپود پارچه نفوذ کرده و روند چاپ غیر قابل بازگشت است
  • ماندگاری دائمی دارد
  • تقریبا برای تمام انواع لباس‌های ورزشی کاربرد دارد

معایب چاپ سابلیمیشن

  • بسیاری از پارچه‌های ورزشی موجود در بازار، تحمل دماهای بالا را ندارند و بهتر است پارچه مناسب این چاپ را تهیه کنید

چاپ DTG

یکی از شیوه‌های نوین چاپ لباس، چاپ به روش DTG است. در این روش، چیزی به نام کاغذ انتقال وجود ندارد، بلکه چاپ مستقیما روی پارچه انجام می‌شود. طرح دلخواه مشتری با فتوشاپ آماده می‌شود سپس در حافظه‌ی دستگاه چاپ ذخیره می‌گردد. در مرحله بعد، پارچه را زیر صفحه دستگاه پهن کرده و آن را تنظیم می‌کنیم. با پایین آمدن صفحه دستگاه، طرح روی پارچه چاپ می‌شود.

DTG روش جدیدی است که با حذف کاغذ انتقال، سرعت و راحتی کار را افزایش داده اما هنوز در ایران به صورت گسترده استفاده نمی‌شود.

مزایای چاپ DTG

  • به سرعت و با کم‌ترین زحمتی قابل انجام است
  • تنوع طرح‌ها با این چاپ می‌تواند بسیار زیاد باشد
  • بر خلاف چاپ سیلک، ابزار و وسایل چندانی نیاز ندارد

معایب چاپ DTG

  • دستگاه‌های آن نسبت به سایر روش‌های چاپ قیمت بالاتری دارد

تعرفه خدمات چاپ

هزینه خدمات چاپ به موارد متعددی بستگی دارد. اولین و مهم‌ترین مورد، نوع چاپ موردنظر شماست.پس از انتخاب چاپ، تعداد سفارش در تعرفه تاثیرگذار است. بدیهی است که سفارشات حجیم یا به اصطلاح عمده،‌ تعرفه کمتری دارد. اما با وجود این موارد، انواع مختلف چاپ در مناطق مختلف، تعرفه‌های متفاوتی دارند. در بازار فعلی و با این بی‌ثباتی قیمت ارز، تعرفه خدمات چاپ هم دائما در نوسان است چون مواد اولیه این کار، همه از طریق واردات تامین شده و با تغییر قیمت دلار، تغییر قیمت می‌دهد. برای آگاهی از انواع خدمات چاپ و تعرفه آن‌ها در مجموعه چاپود و همچنین دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، می‌توانید از طریق شماره 09913946779 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *