فلامنت, لباس ورزشی

تفاوت پارچه فلامنت ورزشی با فلامنت لباسی در چیست؟

تفاوت پارچه فلامنت ورزشی با فلامنت لباسی در چیست؟

تا به حال این سوال ذهنتان را مشغول کرده که چه نوع پارچه ای را باید برای لباس ورزشی تان انتخاب کنید؟ پارچه های مختلفی را امتحان کردید اما هنگام ورزش کردن حس خوبی نداشتید؟ آیا تا به حال از پارچه فلامنت ورزشی استفاده کرده اید؟ اگر پاسختان به این سوال ها مثبت است و یا دوست دارید با پارچه مخصوص لباس های ورزشی آشنا شوید و تفاوت آن ها را با پارچه لباس های دیگر بدانید، با ما همراه باشید.

انواع پارچه ها

در صنعت نساجی ما با سه نوع مختلف از پارچه سر و کار داریم که هر کدام بر اساس نوع الیاف به کار گرفته شده در تهیه لباس های گوناگونی به کار می روند.

  • نوع اول این پارچه ها متشکل از الیاف گیاهان است و کاملا طبیعی به دست می آید و هیچ نوع ماده شیمیایی و صنعتی در آن ها به کار نمی رود.
  • نوع دوم مربوط به پارچه هایی هست که مثل نوع اول طبیعی تهیه می شوند، اما الیاف به کار رفته در آن ها از نوع الیاف گرفته شده از پشم حیوانات است.
  • آخرین نوع پارچه نیز پارچه های مصنوعی یا صنعتی هستند که با به کارگیری مواد شیمایی غیر مضر ساخته می شوند، البته این را باید بدانیم که در ساخت برخی از این پارچه ها از الیاف های گیاهی و حیوانی هم استفاده می شود، مثل پارچه فلامنت ورزشی که در ادامه مفصلا به معرفی آن خواهیم پرداخت.

پارچه فلامنت چیست؟

پارچه فلامنت در دسته بندی پارچه های مصنوعی جای می گیرد، در تهیه این نوع پارچه از الیاف طبیعی چون پنبه و ویسکوز استفاده می شود که به آن قابلیت بازیافت پذیر بودن را می دهد و به همین دلیل نیز این پارچه،  لقب «دوست دار طبیعت» را به خود اختصاص داده است.

انواع پارچه فلامنت

به طور کلی پارچه های فلامنت در دو گروه جای می گیرند:

  1. فلامنت های ورزشی
  2. فلامنت های لباسی

درکنار این دسته بندی کلی، از این نوع پارچه در مشاغلی که نیاز به لباس های یک بار مصرف دارند نیز استفاده می شود، پوشش مناسب هریک از بخش های بیمارستان این ضرورت را ایجاد می کند تا با دقت بیشتری به دنبال تهیه پارچه های مناسب باشند. به طور مثال در تهیه لباس های بیمارستانی مخصوصا لباس بیماران، که در کنار ضد حساسیت بودن، باید قابلیت تجزیه پذیری مناسبی هم داشته باشند.

کاربرد پارچه فلامنت

همانطور که گفته شد پارچه فلامنت یکی از انواع پارچه های صنعتی است که در مصارف خاصی از آن مثل لباس ورزشکاران استفاده شده و با الیاف طبیعی چون پنبه و ویسکوز نیز ترکیب می شوند. این نوع پارچه ها بر اساس تراکم بافت و نوع الیاف به کار رفته در آنها دارای درجه های متننوعی از نرمی و سختی هستند. در پارچه فلامنت ورزشی الیاف درشت تر انتخاب می شوند تا به آن قابلیت کشسانی بیشتری بدهند که متناسب با حرکات ورزشکاران باشد و فضای کافی را برای تنفس پوستی ایجاد کنند. از سایر کاربردهای این پارچه ها، در مصارف بیمارستانی و لباس های خانگی نیز می توان یاد کرد. اگر این پارچه را با نخ لاکرا ترکیب کنند مناسب ست های ورزشی، لباس های خانگی، مایو و کلاه شنا، لباس های بیمارستانی، ماسک صورت می شود که از جمله نمونه های کاربرد این پارچه در صنعت پوشاک است. اما اگر این پارچه با نخ لاکرا ترکیب نشود، حالتی لطیف تر و ظریف تر به خود می گیرد که برای دوخت لباس های مجلسی، روتختی و .. کاربردی تر است.

آیا این پارچه ها مخصوص فصول خاصی هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که این پارچه ها به دلیل بافت و الیاف خاصی که دارند، در همه فصول قابل استفاده هستند و تنها نوع لباس نسبت به فصول تغییر پیدا می کند. برای مثال در فصول گرم سال می توان از تیشرت ها و تاپ و شلوارک های فلامنتی استفاده کرد. در لباس های ورزشی نیز ست های مخصوص فصل را انتخاب کرد و در فصول سرد سال از سویشرت ها و گرمکن های ورزشی و غیر ورزشی آن استفاده کرد. تنها تفاوت، در نوع لباس و البته رنگ انتخابی خواهد بود، در فصول گرم سال از رنگ های روشن که از جذب بیش از انداره نور خورشید جلوگیری می کنند ( مثل فلامنت های نارنجی، زرد و …) و در فصول سرد برای افزایش گرمای بدن از رنگ های تیره که جاذب نور خورشید هستند، مانند پارچه فلامنت مشکی، قهوه ای و … استفاده می شود.

ویژگی های یک پارچه فلامنت خوب را بشناسید!

برای مشخص شدن مرغوبیت پارچه فلامنت باید به چند ویژگی و عکس العمل آن نسبت به عوامل گوناگون توجه کرد که در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم:

  • رنگ پس نمی دهند
  • زانو نمی اندازند/ جای ارنج خالی نمی شود
  • ضد پوسیدگی و عدم لول شدگی بعد از استفاده طولانی مدت
  • نرمی و لطافت قابل توجه
  • عدم تغییر در سایز پس از شست و شو
  • مقاوم در مقابل سایش
  • ثبات رنگ پارچه در تار و پود آن (حتی در پارچه فلامنت مشکی)

تفاوت پارچه فلامنت ورزشی با فلامنت لباسی

برای درک بهتر تفاوت میان فلامنت ورزشی با پارچه فلامنت لباسی باید به تار و پود آن ها و واکنشی که نسبت به عوامل محیطی گوناگون دارند، نگاه کرد. در ادامه به بارزترین و مهم ترین تفاوت های این دو نوع پارچه فلامنتی می پردازیم:

  • الیاف بکار رفته در فلامنت ورزشی درشت تر از فلامنت لباسی است، الیافی که در مدل لباسی بکار می روند ریزتر انتخاب می شوند.
  • میزان کشسان بودن پارچه در فلامنت های لباسی به دلیل نازک بودن و ریزی الیاف آن بیشتر از فلامنت های ورزشی است.
  • مقاومت پارچه فلامنت ورزشی به نسبت فلامنت لباسی بیشتر است.
  • استفاده از نخ لاکرا در تهیه پارچه فلامنت ورزشی، در حالی که در فلامنت لباسی استفاده نمی شود
  • عملکرد بهتر فلامنت ورزشی در اکسیژن رسانی به پوست و ایجاد جریان هوا نسبت به فلامنت لباسی به دلیل بکارگیری الیاف درشت در آن

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد تهیه پارچه مناسب یکی از دغدغه های اصلی صنعت پوشاک هر کشوری است، از طرفی به صرفه بودن آن در زمان و قیمت، شرط مهمی در این عرصه به شمار می رود. ما در تیم چاپود با دقت تمام سعی کردیم این ملاک ها را مد نظر قرار بدهیم و با تلفیق بهترین کیفیت در کمترین زمان به کاهش این دغدغه کمک کنیم و علاوه بر تهیه پارچه های فلامنتی (حتی در رنگ های خاص مثل پارچه فلامنت مشکی) در چاپ تصاویر با بهترین کیفیت نیز خدمات خوبی را ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *