پارچه

دلیل استفاده از الیاف پلی‌استر در پارچه‌ های ورزشی

دلیل استفاده از الیاف پلی‌استر در پارچه‌ های ورزشی

در دنیای امروز که حفظ سلامتی و تناسب اندام برای بسیاری از افراد به یک اولویت مهم تبدیل شده است، همه به دنبال این هستیم که وقت و انرژی بیشتری برای خود صرف کنیم. ورزش با اهداف متفاوتی مثل رشد شخصی، آرامش ذهنی، سرگرمی و صد البته حفظ ثبات فیزیکی بدن، جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما دارد. این موضوع، طبیعتا توجه ویژه ما به لباس‌های ورزشی را به دنبال دارد. در بسیاری از پارچه‌های ورزشی، الیاف پلی‌استر به کار رفته است. اگر معتقدیم پلی‌استر برای لباس‌های ورزشی مناسب است، دلایل ما برای این ادعا چیست؟ با چاپود مرکز چاپ سابلیمیشن اصفهان همراه باشید تا در ادامه به این موضوع بپردازیم.

دوام و ماندگاری بالا

ساختار مولکولی الیاف پلی‌استر برای آنچه که ما در پارچه‌های ورزشی نیاز داریم، کاملا مناسب می‌باشد. پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) ترکیبات آلیفاتیک و آروماتیکی دارد که سبب دوام و انعطاف پذیری الیاف می‌شود. به علاوه، پلی‌استر قابل ترکیب شدن با الیاف الاستین است که همین کار افزایش کشسانی آن را به همراه دارد.

پارچه‌های ورزشی به خاطر داشتن الیاف پلی‌استر، می‌توانند در برابر نیروهای شدید مقاومت کنند، بدون اینکه خراش برداشته یا پاره شوند. این فیبر به خاطر استحکام بالا، امکان اجرای حرکات دشوار ورزشی را برای فرد فراهم می‌کند. به همین خاطر پای ثابت پارچه‌های ورزشی است.

پارچه‌های دارای پلی‌استر حفظ رنگ بالایی دارند و به راحتی رنگ خود را از دست نخواهند داد.

عدم تغییر شکل الیاف در بلند مدت

 الیاف پلی‌استر با گذشت زمان دچار تغییر شکل نمی‌شوند. به همین دلیل هرچقدر هم تحت فشار باشند چین و چروک نمی‌شوند. همانطور که می‌دانید لباس‌های ورزشی هیچ‌گاه چروک نمی‌شوند در حالی که سایر لباس‌ها اغلب نیاز به اتو کردن دارند. این موضوع به‌خاطر وجود الیاف پلی‌استر در پارچه‌های ورزشی است.

وجود خاصیت Wicking در الیاف پلی‌استر

 خاصیت Wicking عبارت است از قابلیتی که به خاطر وجود آن،‌ عرق از بدن خارج شده و به سرعت تبخیر می‌گردد. جالب است بدانید الیاف پلی‌استر آبگریز است و رطوبت آن به طور نسبی 0.4 درصد می‌باشد. به دلیل پایین بودن میزان رطوبت نسبی،‌ این فیبر، هیچ مولکول آبی را جذب نمی‌کند. بنابراین عرق تولید شده توسط بدن، جذب نشده و از چسبیدن لباس به بدن جلوگیری می‌شود. در مقابل،‌ الیاف پنبه، عرق را کاملا جذب می‌کند و در نتیجه، لباس سنگین شده و ورزشکار را اذیت می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از دلایلی که استفاده از الیاف پلی‌استر در البسه ورزشی را توجیه می‌کند، همین خاصیت خشک شدن سریع آن است.

فرمول تولید پارچه‌های ورزشی

پلی‌استر به عنوان جزء جدانشدنی پارچه‌های ورزشی برای تولید انواع مختلف این محصول همواره در حال استفاده در صنعت نساجی است. تولید هر پارچه، پروتکل منحصربه‌فردی دارد که میزان دقیق پلی‌استر مصرفی و سایر موارد را تعیین می‌کند.

 

از آنجایی که هیچ پروتکلی بی نقص نیست، همیشه پروسه تولید با کاستی‌هایی همراه است. این موضوع سبب شده تا فعالان این حوزه، دائما‌ به دنبال یافتن فرمول‌هایی کامل‌تر برای دستیابی به نتیجه‌ای با نقص کمتر باشند. به عنوان عضو کوچکی از جامعه تولیدکنندگان ایرانی، با تولید و تامین فلامنت ورزشی فول لاکرا با فرمول انحصاری، آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *