چاپ سابلیمیشن

رایج‌ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن و راه‌حل آنها

رایج‌ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن و راه‌حل آنها

انجام فرایند صحیح چاپ سابلیمیشن اصفهان مانند تمام انواع چاپ،‌ نیازمند یادگیری مداوم و آزمون و خطای بسیار است. چنین الزامی نه تنها برای چاپ بلکه برای اغلب فرایندهای تولید نیز وجود دارد. هرچه بیشتر آموزش ببینید و تجربه شما بیشتر شود، غلبه بر مشکلات این کار، برایتان آسان‌تر خواهد شد. در این مقاله 6 مورد از رایج‌ترین مشکلات چاپ سابلیمشن روی پارچه و راه‌هایی برای به حداقل رساندن آنها را عنوان خواهیم کرد.

درک صحیح مشکلات موجود و اتخاذ رویکرد مناسب به مراکز چاپ کمک می‌کند تا برای هر مشکلی راه‌حلی پیدا کنند. با این وجود،‌ ممکن است در رابطه با تهیه مواد اولیه و تجهیزات، با مشکلات خاصی مواجه شوید، اما به طور خلاصه اگر از پس 6 مشکل اصلی سابلیمیشن برآیید، گام بزرگی در جهت بهبود کیفیت کار خود برداشته‌اید.

Banding یا باندبندی

رایج‌ترین مشکل در بین تمام سیستم‌های چاپ جوهرافشان دیجیتال، باندینگ است. اصطلاح «باندینگ» به خطوطی از جوهر از دست رفته در چاپ اشاره دارد. اغلب به خاطر گرفتگی نازل‌های سر چاپ، خطوطی روی چاپ ظاهر می‌شود که به‌نظر می‌رسد فاقد جوهر می‌باشد. این مشکل ممکن است به دلیل خشک شدن جوهر در داخل هد دستگاه نیز بروز پیدا کند.

حل مشکل باندینگ

اگر هر روز از دستگاه خود استفاده می‌کنید احتمالا خیلی کم با مشکل باندینگ مواجه می‌شوید. برای اینکه طرح‌های شما بدون خطوط ریز سفید چاپ شود، سعی کنید هر روز دستگاه را روشن کرده و کمی با آن کار کنید. علاوه بر این، با تمیز کردن هد نیز می‌توانید گرفتگی نازل‌ها را برطرف کنید. در صورتی که هد را تمیز کرده‌اید ولی باز هم باندینگ اتفاق می‌افتد، احتمالا میزان جوهر مخزن کم شده و باید جوهر اضافه کنید.

چاپ سایه‌دار

گاهی اوقات علیرغم اینکه همه ملزومات چاپ به بهترین شکل ممکن موجود هستند، نتیجه کار، سایه‌هایی است که روی پارچه ایجاد شده. سایه دار شدن لباس در طی چاپ سابلیمیشن معمولا به این خاطر رخ می‌دهد که کاغذ ترانسفر بر روی کاغذ پروتکشن می‌لغزد.

حل مشکل چاپ سایه‌دار

سایه دار شدن چاپ بیشتر در طرح‌های عریض و بزرگ اتفاق می‌افتد. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنیم باید از اتصال محکم کاغذ ترانسفر و کاغذ پروتکشن اطمینان حاصل کنیم. برخی مراکز از نوارهای انتقال استفاده می‌کنند. اما در نهایت جای نوار روی طرح باقی می‌ماند. بهترین کار این است که برای هر پارچه، کاغذ انتقال با گرم مناسب آن استفاده کنیم. کاغذهای انتقال حرارت با گرم‌های مختلف در بازار موجود هستند. برای اینکه کاغذ مناسب پارچه خود را شناسایی کنید نیاز به آزمون و خطا دارید. البته می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما، پاسخ سوالات خود را در این زمینه دریافت کنید.

خشک نشدن کاغذ انتقال حرارت

وضعیت کاغذ ترانسفر تاثیر زیادی در نتیجه چاپ دارد. در صورتی که جوهر خشک نشود، هنگام پرس ما را به دردسر می‌اندازد. به‌هم ریختگی رنگ و طرح روی پارچه از جمله مواردی است که به دنبال خیس بودن پرینت طراحی اتفاق می‌افتد.

راه‌حل

در ابتدا لازم است کاغذهای انتقال حرارت را در محیط خشک نگهداری کنید. اگر کاغذ شما در انبار است،‌ بهتر است 24 ساعت قبل از استفاده، آن را به محیطی که دستگاه پلاتر در آنجا قرار دارد، بیاورید تا کاغذ، خود را با شرایط محیطی تطبیق دهد. در صورتی که رطوبت محیط بالاست از دستگاه‌های موجود برای متعادل کردن رطوبت استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شرایط عملیاتی ایده‌آل برای تصعید،‌ دمای 25 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 45 درصد است.

خروجی رنگ اشتباه

اگر خروجی رنگ شما با آنچه که انتظار دارید متفاوت است،‌ لزوما به خاطر معیوب بودن چرخه کارکرد شما نیست. بلکه اجزای زیادی در این امر دخیل هستند. اول از همه لازم است در نظر داشته باشید که مانیتور تصاویر را با حالت RGB نمایش می‌دهد در حالی که دستگاه پلاتر شما با حالت CMYK کار می‌کند. به همین خاطر، رنگ خروجی دستگاه پلاتر با آنچه در نمایشگر کامپیوتر خود می‌بینید کاملا متفاوت است. شما باید رنگ پارچه پس از عبور از مرحله پرس حرارتی را در نظر بگیرید. بسیاری از نرم‌افزارهای ریپ دارای بخش مدیریت رنگ خروجی هستند. با تنظیم صحیح می‌توانید به رنگ دلخواه خود دست یابید.

عدم ثبات کیفیت خروجی کار

بسیاری از فعالان حوزه چاپ، از عدم ثبات خروجی کار خود، گله‌مند هستند. شاید شما هم با این مورد سروکار داشته‌اید که از مشتری قبلی خود، مجددا سفارش گرفته‌اید اما نمی‌توانید رنگ چاپ را دقیقا مشابه نمونه قبلی درآورید. این مورد به خاطر تفاوت در مواد اولیه مورد استفاده برای تولید کاغذهای انتقال حرارت است. عدم ثبات مواد اولیه مشکلی است که بیشتر خطوط تولید در کشور ما با آن درگیر هستند و متاسفانه اجتناب ناپذیر است. برای به حداقل رساندن این مشکل، بهتر است کاغذ مورد نیاز خود را در حجم زیاد تهیه کنید تا در بازه‌های زمانی نسبتا طولانی بتوانید ثبات کیفیت کار خود را حفظ کنید.

جمع شدن لبه‌های کاغذ روی صفحه پرس

هنگام خروج پرینت طراحی از دستگاه چاپ، کاغذ رول می‌شود. برای بعضی طرح‌ها میزان جوهر مورد استفاده زیاد است و اندکی طول می‌کشد تا اضافه‌ی آن تبخیر گردد. در واقع کاغذ به صورت خیس، رول می‌شود. این موضوع باعث خم شدن لبه‌های کاغذ شده و در پرس مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای تنظیم چنین کاغذهایی روی پارچه باید نهایت دقت را به کار بگیرید تا مطمئن شوید پرینت طراحی،  همه‌ی بخش‌های پارچه را پوشش داده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *