پارچه

فرآیند تولید پارچه‌های کول‌مکس

فرآیند تولید پارچه‌های کول‌مکس

فرایند تولید پارچه با فناوری کول‌مکس شبیه تولید سایر پارچه‌های پلی‌استر است. تنها تفاوت مربوط به شکل الیاف آن می‌باشد. پروسه تولید پارچه با این فناوری شامل مراحلی است که به ترتیب عبارتند از:

  1. پلیمرازیسیون
  2. ریسندگی اختصاصی
  3. اعمال کشش
  4. بافندگی

پلیمرازیسیون (Polymerization)

مواد خامی که برای بافت پارچه‌های کول‌مکس استفاده می‌شود از نفت و ذغال سنگ به دست می‌آيد. طی این مرحله، دو مونومر دی‌متیل‌ترفتالات و اتیلن گلیکول با یکدیگر ترکیب می‌شوند. پلیمر حاصل از این ترکیب،‌ ماده‌ای شفاف و مذاب است. پس از سرد شدن،‌ این ماده پلیمری به صورت نوارهای بلند و نازکی درمی‌آید و سپس به قطعات کوچکتر خرد می‌شود.

ریسندگی اختصاصی الیاف کول‌مکس

ماده اولیه که در مرحله قبل به شکل قطعات کوچک جامد،‌ خرد شده بود، مجددا به حالت مذاب درمی‌آید. سپس ماده مذاب از فیلترهایی عبور داده می‌شود تا الیاف مورد نظر به دست آید. برای فیلتر کردن در این مرحله از دستگاهی به نام اسپینر استفاده می‌شود. اسپینر دارای ده ها سوراخ ریز است که پلیمر مذاب با عبور از این سوراخ‌ها به الیاف تبدیل می‌شود. سوراخ‌های دستگاه فیلتر کننده،‌ به اصطلاح، اسپینرت نامیده می‌شود.

فناوری کول‌مکس در این نقطه از فرایند کار،‌ اعمال می‌شود. در ریسندگی پلی‌استر به روش عادی از دستگاهی استفاده می‌شود که دارای اسپینرت‌های کروی است. اما برای تولید پارچه با تکنولوژی کول‌مکس از دستگاهی با سوراخ‌های مستطیلی استفاده می‌شود. بنابراین الیاف تولید شده به روش کول‌مکس، شکل متمایزی نسبت به الیاف معمولی خواهند داشت.

اعمال کشش

داستان کول‌مکس هنوز به پایان نرسیده! پس از طی شدن ریسندگی اختصاصی الیاف کول‌مکس،‌ حالا نوبت به تکمیل آنها رسیده‌است. برای افزایش استحکام و دوام، الیاف را پس از مرحله ریسندگی،‌ تحت کشش قرار می‌دهند. با این کار، عمر رشته‌ها زیاده شده و استحکام لازم را به دست می‌آورد.

بافندگی

در آخرین مرحله،‌ الیافی که در مراحل قبل تولید و تکمیل شدند،‌ مورد بافت قرار می‌گیرند. با توجه به انواع پارچه،‌ روش‌های متنوعی برای بافت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *