پارچه, لباس ورزشی

چرا از پارچه پرفورمنس به عنوان پارچه ورزشی استفاده می‌کنیم؟

آیا تا بحال به اینکه چگونه می‌توان کارایی پارچه‌های ورزشی را افزایش داد، اندیشیده‌اید؟

هرکس که به نوعی با فرایند تولید ارتباط دارد، به بهبود چرخه تولید و کاهش نواقص می‌اندیشد. در حوزه پارچه ورزشی نیز، تولیدکنندگان و برندهای لباس ورزشی، همیشه دنبال پیدا کردن روش‌های جدید برای ارتقای کیفیت محصولات هستند.

از آنجایی که کیفیت پارچه، عامل اصلی تعیین کننده‌ی کیفیت لباس می‌باشد، تمرکز همه روی پروژه پارچه است. پارچه فلامنت ورزشی یا پارچه پرفورمنس یا همان پارچه عملکردی یکی از گزینه‌هایی است که در مسیر بهتر شدن، می‌توان آن را در نظر گرفت. در ادامه به معرفی پارچه پرفورمنس و ارتباط آن با حوزه پارچه ورزشی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پارچه پرفورمنس چیست؟

پارچه پرفورمنس به گروهی از پارچه‌ها و منسوجات گفته می‌شود که با داشتن مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، بهترین گزینه برای تولید پوشاک ورزشی به شمار می‌رود.

دلیل استفاده از این پارچه، داشتن ویژگی‌هایی همچون خاصیت ضد میکروبی، دوام بالا، وزن سبک، خاصیت جذب رطوبت، مقاوم در برابر قارچ و لکه، تنظیم حرارت بدن، تنفس پذیری و کشسانی بالا می‌باشد.

جالب است بدانید که پارچه‌های پرفورمنس تنها محدود به صنعت پارچه نیستند. بلکه در سایر حوزه‌ها مانند طراحی داخلی نیز استفاده می‌شوند. اما به صورت عمده توسط تولیدکنندگان پارچه ورزشی و برندهای لباس ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رایج‌ترین انواع پارچه‌های پرفورمنس مورد استفاده برای تولید پوشاک ورزشی، پلی‌استر، پشم مرینو و نایلون می‌باشد. اما گزینه‌های مصنوعی و طبیعی متعددی در بازار وجود دارد.

اگرچه که این پارچه‌ها را می‌توان برای تولید لباس راحتی و… نیز استفاده کرد اما ویژگی‌هایی که دارد سبب شده بهترین کارایی را در فعالیت‌های ورزشی داشته باشد.

کاربرد پارچه پرفورمنس در تولید پوشاک ورزشی

در تولید پارچه ورزشی، کلید دستیابی به بهترین ترکیب، شناخت کامل نیازهای مصرف‌کنندگان است. قدم بعدی، تطبیق ویژگی‌های عملکردی پارچه پرفورمنس با نیازهای موجود در بازار پارچه‌های ورزشی است.

ویژگی‌های عملکردی پارچه پرفورمنس برای پوشاک ورزشی

10 مورد از بهترین ویژگی‌های پارچه پرفورمنس که سبب محبوبیت آن در تولید پوشاک ورزشی شده در ادامه عنوان گردیده است:

1) خاصیت ضد میکروبی

بافندگی پارچه‌ پرفورمنس به گونه‌ای است که به آن خاصیت ضد میکروبی می‌بخشد.

در پوشاک ورزشی، ضد میکروبی بودن پارچه لباس اهمیت خیلی زیادی دارد. چرا که ورزشکاران مدام در حال تعریق هستند. تعریق با مرطوب کردن سطح پوست، بستر حیات و رشد باکتري‌های مختلفی را ایجاد می‌کند. اما پارچه‌های پرفورمنس محیطی ضد میکروبی روی سطح پوست ایجاد کرده و سلامت ورزشکار را تضمین می‌کنند.

به علاوه برای یک ورزشکار، نگرانی درباره انتشار بوی بد بدن همیشه وجود دارد. اما پارچه مذکور با ممانعت از رشد باکتری‌هایی که سبب بروز بوی نامطبوع می‌شوند، خیال ورزشکار را از این موضوع راحت می‌کند.

2) دوام بالا

ورزشکاران به ویژه آنهایی که در سطوح بالای ورزش قهرمانی فعالیت می‌کنند نگرانی‌هایی پیرامون دوام لباس‌های خود دارند. این نگرانی کاملا به‌جاست. چرا که لباس‌های ورزش قهرمانی دائما در معرض فرسودگی و پارگی قرار دارد.

پارچه ورزشی که از پارچه پرفورمنس در تولید آن استفاده شده است، ماندگاری بالایی دارد. این پارچه در برابر سایش شدید، فشار بر درزها و کشش مقاوم است.

مقاومت پارچه تنها به این موارد محدود نمی‌شود. بلکه حفظ شکل و رنگ پس از چندین مرتبه شست‌وشو نیز جزء مواردی است که درباره این پارچه صدق می‌کند.

3) وزن کم (سبک وزن بودن)

در ورزش حرفه‌ای، حین دویدن و سایر فعالیت‌ها، لباس باید آزادی لازم را به ورزشکار بدهد. پارچه‌های پرفورمنس و پوشاک ورزشی تولید شده از آنها، بخاطر وزن سبک، آزادی و رهایی لازم را به ورزشکار می‌دهد اما این به معنی شل و ول بودن آنها نیست. بلکه از تراکم مناسبی نیز برخوردار هستند.

4) جذب بالای رطوبت

پارچه‌های ورزشی از نظر جذب رطوبت در طیف گسترده‌ای قرار می‌گیرند. پارچه‌های پرفورمنس نیز به میزان مختلف این ویژگی را دارند. در دسته‌ای از این پارچه‌ها خاصیت جذب رطوبت به شکلی حرفه‌ای تعبیه شده است.

فناری جذب رطوبت و تبخیر آن، نتیجه‌ی یک سیستم مویرگی است. این سیستم، قطرات عرق را به سطح لباس نزدیک نگه می‌دارد. مادامی که رطوبت به سطح بیرونی لباس نزدیک‌تر است، هوا تاثیر خود را اعمال کرده و سبب تبخیر عرق می‌شود.

دفع سریع رطوبت می‌تواند از بروز علائم خجالت‌آور تعریق جلوگیری کنند. همچنین از چسبیدن لباس به بدن نیز ممانعت به عمل می‌آورد. این مورد برای ورزشکاران حاضر در رقابت‌های ورزشی اهمیت زیادی دارد.

5) خاصیت ضد قارچی

یکی دیگر از مزیت‌های غیرقابل انکار پارچه پرفورمنس، مقاومت بالای آن در برابر قارچ‌هاست. قارچ پوستی، بیماری شایعی است که در بین ورزشکاران دیده می‌شود. گاهی فشار زیاد تمرینات پی در پی امکان شست‌وشوی مدام لباس را به آن‌ها نمی‌دهد. چند ساعت تمرین بی‌وقفه، لباس را مستعد قارچ‌زدگی می‌کند. در حالی که امکان شستن آن با شوینده‌های قوی وجود ندارد.

با استفاده از پارچه ورزشی ضدقارچ، نیازی به شستن با مواد شیمیایی سنگین نیست. چرا که از ابتدا، قارچی روی لباس رشد نکرده که به از بین بردن آن نیاز باشد.

6) ضد لکه بودن

در سال‌های اخیر، دنیای مد به سمتی رفته که استفاده از لباس‌های ورزشی دیگر مانند گذشته به باشگاه و میدان رقابت محدود نمی‌شود. بلکه امروز بسیاری از ما در استایل روزمره خود از این لباس‌ها استفاده می‌کنیم.

به همین خاطر، اینکه پارچه لباس، ضد لکه باشد، برای ما یک امتیاز محسوب می‌شود. چرا که در طول روز، با انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها سروکار داریم و لباس‌های ما مستعد لکه شدن هستند.

7) تنظیم حرارت بدن

یکی از ویژگی‌های جالب پارچه‌های پرفورمنس، تنظیم حرارت بدن می‌باشد. این ویژگی‌ برای پارچه ورزشی بسیار تاثیرگذار است.

سیستم پارچه به این شکل است که در هوای گرم، وقتی ورزشکار عرق می‌کند، قطرات رطوبت روی سطح بیرونی لباس نشسته و سریعا تبخیر می‌شوند. این فرایند سبب خنکی ورزشکار می‌شود. در حالی‌که در سرما، لباس، قطرات بخار را در لایه‌های داخلی لباس و در نزدیکی سطح پوست نگه می‌دارد. این موضوع سبب حفظ گرمای بدن ورزشکار می‌شود.

8) خاصیت تنفس پذیری

خاصیت تنفس‌پذیری برای همه لباس‌هایی که حین فعالیت بدنی استفاده می‌شوند، ضروری است. آن دسته از لباس‌های ورزشی که همزمان از تنفس‌پذیری، جذب رطوبت، تنظیم دمان بدن و سایر ویژگی‌های ذکر شده در بالا برخوردارند، در بین ورزشکاران محبوبیت بالایی دارند.

اما تنفس‌پذیری تنها برای پارچه ورزشی اهمیت ندارد بلکه در محبوبیت سایر پارچه‌ها نیز تاثیر بسزایی دارد. چرا که پارچه‌های دارای این ویژگی به هوا اجازه می‌دهند که آزادانه جریان یابد. گردش هوا در بین تاروپود پارچه برای مصرف‌کننده احساس راحتی و سبکی به همراه دارد.

9) کشسانی و انعطاف‌پذیری

در بسیاری از مواقع، خاصیت کشسانی با دوام پارچه ورزشی اشتباه گرفته می‌شود. غالبا تصور می‌شود که هر پارچه‌ بادوامی، از کشسانی بالایی نیز برخوردار است. اما این تصور کاملا غلط است!

ممکن است پارچه تا سال‌ها ماندگاری داشته باشد اما کشسانی و انعطاف‌پذیری لازم را نداشته باشد. ورزشکاران برای اجرای صحیح حرکات تمرینی و همچنین برای حضور در مسابقات به لباسی نیاز دارند که به اندازه کافی، کشسان و انعطاف‌پذیر باشد.

استفاده از پارچه پرفورمنس به عنوان پارچه ورزشی، ترکیب ایده‌آلی از کشسانی و دوام است. این پارچه‌ می‌تواند فشار زیادی را تحمل کند بدون اینکه دچار پارگی شود. به علاوه، انعطاف‌پذیری بالا، به پارچه این امکان را می‌دهد که شکل خود را پس از شست‌وشو کاملا حفظ کند.

10) قابلیت خشک شدن سریع

پارچه پرفورمنس سریع‌تر از بقیه پارچه‌ها خشک می‌شود. به این معنی که عرق و رطوبت بدن به سرعت از روی آن تبخیر می‌گردد. برای لباس‌های ورزشی، این قابلیت یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود چرا که ورزشکاران دائما در حال فعالیت و تعریق هستند.

انواع پارچه پرفورمنس

پارچه پرفورمنس شامل همه انواع پارچه‌هایی است که از ویژگی‌های ذکر شده در قسمت‌های قبل، برخوردار باشد. به طور خلاصه به همه پارچه‌هایی که به صورت هدفمند، با داشتن این خصوصیات تولید گردیده‌اند، پارچه پرفورمنس گفته می‌شود.

از انواع پارچه ورزشی که در دسته پارچه‌های پرفورمنس قرار دارند می‌توان به پلی‌استر و فلامنت‌های ورزشی که خود شامل لاکرا فلامنت، ریون فلامنت و… هستند، اشاره کرد. پارچه فلامنت فول لاکرا یکی از انواع فلامنت‌هاست که ویژگی های مطلوب زیادی دارد. این پارچه به هر دو شکل خام و چاپ شده، قابل استفاده برای دوخت انواع لباس‌های ورزشی است. برای اطلاع از قیمت و سایر موارد، با کارشناسان ما، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *