اسپندکس, نخ

الیاف اسپندکس چگونه صنعت پوشاک را دگرگون کرد؟

الیاف اسپندکس چگونه صنعت پوشاک را دگرگون کرد؟

در سال‌های اخیر استفاده از الیاف مصنوعی در صنعت نساجی،‌ محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است. یکی از انواع الیاف مصنوعی، اسپندکس یا لاکرا می‌باشد که در حال تسخیر صنعت پوشاک است! الیاف اسپندکس بخاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، در تولید پارچه‌های کشسان به ویژه فلامنت‌های ورزشی استفاده می‌شود. این نخ در اروپا با نام «الاستین» شناخته می‌شود.

اختراع اسپندکس، صنعت پوشاک را دگرگون کرد!

نخ اسپندکس از یک پلیمر مصنوعی تحت عنوان «پلی‌اورتان» با قابلیت کشسانی فوق‌العاده تشکیل شده‌است. این رشته‌ی محکم و بادوام، اولین بار در سال 1959 در آزمایشگاه ‌Du Pont در ویرجینیا اختراع شد. با اختراع الیاف اسپندکس، تحولات عظیمی در صنعت پوشاک رخ داد. چرا که این الیاف در مقایسه با فیبرهای الاستیک (سایر نخ‌های کشسان) ، سبک‌تر و سازگارتر هستند و از انعطاف پذیری بالاتری برخوردارند. خاصیت ارتجاعی اسپندکس به اندازه‌ای است که می‌تواند بدون پاره شدن،‌ تا 5 برابر طول خود کشیده شود. پارچه‌های دارای این الیاف، به ندرت دچار افتادگی و تغییر حالت می‌شوند.

پارچه‌های دارای الیاف اسپندکس

اگرچه که گستره استفاده از الیاف اسپندکس در پارچه بافی بسیار وسیع می‌باشد،‌ اما عمده استفاده از آن در پارچه‌هایی است که برای لباس‌های راحت مورد استفاده قرار می‌گیرند. لباس‌های پارچه فلامنت ورزشی،‌ هدف اصلی پارچه‌های دارای اسپندکس می‌باشند. زیرا راحتی، مقاومت و قابلیت کشسانی،‌ از جمله فاکتورهای مهم در رابطه با لباس‌های دوخت‌شده از پارچه فلامنت ورزشی هستند.

محصولات

  • انواع لباس‌های ورزشی به ویژه لباس‌های دوچرخه‌سواران و دوندگان
  • انواع نیم‌تنه و لگ اسپرت
  • لوازم ورزشی مانند توپ فوتبال
  • لوازم پزشکی

بیشترین استفاده از الیاف مصنوعی اسپندکس در صنعت پوشاک است اما ویژگی‌ های آن باعث شده تا از آن به عنوان جایگزین لاتکس در صنعت تجهیزات پزشکی نیز استفاده شود.

معایب

الیاف اسپندکس علیرغم خصوصیات مفید، نقاط ضعفی نیز دارد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تنفس چندانی ندارد
  • نسبت به گرما حساس است
  • جذب رطوبت اندکی دارد

با وجود موارد بالا،‌ شاید عجیب باشد اما امروزه اسپندکس،‌ به محبوب‌ ترین فیبر در عرصه مد تبدیل شده‌است. می‌پرسید چرا؟ چون ترکیب اسپندکس با الیاف پنبه و سایر الیاف تنفس‌پذیر،‌ تقریبا تمام معایب آن را برطرف می‌کند. صنعت پارچه تا به امروز با ترکیب صحیح الیاف اسپندکس با پنبه و کتان و…، توانسته از مزایای این فیبر در راستای ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی برای تولید محصولات بهتر، بهره ببرد. طبق گزارش‌های صنعت مد آمریکا،‌ تقریبا 80 درصد لباس‌هایی که سالانه در این کشور به فروش می‌رسد،‌ حاوی فیبرهایاسپندکساست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *