لباس ورزشی

اهمیت Dress code در استایل ورزشی

تعریف Dress code

Dress code به مجموعه‌ای از قوانین اطلاق می‌شود که تعیین می‌کند چه لباسی برای چه محیط و چه رویدادی مناسب است. البته داریم از قوانین نانوشته‌ای حرف می‌زنیم که مجبور به اطاعت از آن نیستیم. اما همه‌ی ما همیشه به طور ناخودآگاه در حال رعایت اصول و مقررات Dress code هستیم. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که فردی در جمع آن را رعایت نکرده باشد. شرایطی را در نظر بگیرید که در یک مجلس رسمی مانند جشن ازدواج، همه با کت و شلوار یا پیراهن و شلوار حضور پیدا کرده‌اند در حالی که یکی از مهمانان، گرم‌کن و شلوار ورزشی به تن دارد. واضح است که پوشیدن چنین لباس در یک مهمانی رسمی، کار چندان عاقلانه‌ای نیست! مفهوم Dress code به این منظور ابداع شده تا درباره نحوه لباس پوشیدن برای موقعیت‌های مختلف، ذهنیت روشنی برای ما ایجاد کند.

مفهوم Dress code در ورزش

Dress code در ورزش معانی و مفاهیم مختلفی دارد. به طور کلی در دنیای ورزش از این واژه به دو طریق زیر استفاده می‌شود:

  • Dress code تیم‌های حاضر در مسابقات
  • Dress code استایل ورزشی شخصی

Dress code حضور در مسابقات

شرکت در مسابقات ورزشی تیمی و انفرادی ملزوماتی دارد که شرکت‌کنندگان موظف به اجرای آن هستند. یکی از مواردی که در بخش‌نامه یا آئین‌نامه مسابقات به صورت مکتوب درج می‌شود، قوانین و مقررات مربوط به پوشش بازیکنان است. این قوانین معمولا توسط اسپانسر برگزارکننده‌ی رقابت‌ها تعیین می‌شود که طبیعتا در چارچوب ملاحظات فدراسیون ورزشی مربوطه می‌باشد. به طور مثال زمانی که رقابت‌های ژیمناستیک در لیگ‌های استانی برگزار می‌شود، Dress code می‌تواند شامل مایو ژیمناستیک، شورت ورزشی و شلوار رکاب‌دار باشد یا پوشیدن مایو و شورت ورزشی به تنهایی کافی باشد. همه‌ی ما بارها تصاویر و ویدیوهای تیم فوتبال مورد علاقه خود را در اقامتگاه‌های آنها در زمان مسابقات دیده‌ایم. اگر دقت کرده‌ باشید در تمام تصاویر، همه بازیکنان تیم و کادر اجرایی لباس هماهنگ و متعارفی به تن دارند. این موضوع بیانگر این است که آیین‌نامه مسابقات حتی برای حضور در تمرینات پیش از مسابقه و حضور در لابی هتل نیز Dress code تعریف می‌کند. تنها زمانی که بازیکنان در استراحت شخصی به سر می‌برند می‌توانند پوشش دلخواه خود را داشته باشند.

Dress code در استایل ورزشی

طبق آنچه که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، مسابقات، قوانین و مقررات مشخصی برای پوشش ورزشکاران دارند. بنابراین ست کردن لباس‌ برای رویدادهای ورزشی کار راحتی است، تنها باید از Dress code مندرج در آیین‌نامه پیروی کنید. اما دغدغه اغلب ورزشکاران، داشتن یک استایل ورزشی خوب و تاثیرگذار است.

در دنیای ورزش به اندازه سایر فضاها، به Dress code اهمیت داده نمی‌شود. مجلات مد، خبرنامه‌ها و وبلاگ‌های فعال در حوزه استایلینگ نیز چندان در این باره مطلبی منتشر نمی‌کنند. شاید دلیل این موضوع، نیازمندی کمتر ورزشکاران به رعایت اصول در لباس پوشیدن است. چرا که تصور عموم بر این است که محیط‌هایی که ورزشکاران، اغلب در آنجا حضور دارند، سبک خاصی از پوشش را نمی‌طلبد. در ادامه با خط زدن این ذهنیت اشتباه به مجموعه‌ای از نکات مهم در رابطه با استایل‌ ورزشی می‌پردازیم.

استایل ورزشی فقط مخصوص ورزش نیست!

در سال‌های اخیر لباس‌های ورزشی نه تنها برای ورزش کردن و شرکت در تمرینات ورزشی بلکه برای استفاده روزمره نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. استفاده از یک تاپ زیبا، یک هودی شیک یا لگ یوگا تنها منحصر به تایم تمرین نیست. بسیاری از ما این لباس‌ها را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بر تن می‌کنیم. برند Lululemon یکی از برندهای موفق در تولید لباس‌های ورزش و ملزومات تمرینی است. جالب است بدانید بخش بزرگی از ویترین محصولات این برند مربوط به لگ‌های ورزشی جذابی است که طرفداران زیادی دارد. طبق آمار، اغلب افرادی که لگ‌های ورزشی این برند را تهیه می‌کنند این محصول را برای مصرف روزمره خریداری کرده‌اند و نه برای ورزش!

دستیابی به یک استایل ورزشی مناسب برای حضور در باشگاه یا مکان‌های دیگر، بدون صرف وقت و هزینه زیاد، کاملا امکان‌پذیر است. برای این کار، در نظر گرفتن 4 مورد، اهمیت زیادی دارد:

  • هماهنگی رنگی

قبل از اینکه وارد بحث هماهنگی رنگی شویم، موقتا با رنگ مشکی خداحافظی کنید! اگرچه که فراوانی لباس‌ اسپرت مشکی در بازار زیادتر است و این خود، ناشی از وجود تقاضای بالای این رنگ در بین ورزشکاران است، اما برای انتخاب یک ست ورزشی، در قدم اول به مشکی فکر نکنید. بهتر است برای بالاتنه از رنگ‌های روشن و شاد استفاده شود. این رنگ‌ها ظاهری شاداب و سرزنده به شما می‌دهد.

اما نکته اینجاست که طبق استانداردهای Dress code ورزشی، زمانی که از یک تاپ یا نیم‌تنه رنگ روشن استفاده می‌کنید، پایین‌تنه باید رنگ خنثی باشد. رنگ‌های شاد و روشن در قسمت بالاتنه با رنگ‌هایی خنثی همچون خاکستری، سفید، سرمه‌ای و حتی مشکی برای شلوار و کفش، ترکیب صحیح و زیبایی خواهد بود.

  • استفاده از لایه‌بندی

یکی از روش‌های رایج برای درست کردن یک استایل زیبا، استفاده از تکنیک لایه‌بندی به روش صحیح است. این تکنیک به ویژه برای زمانی که در باشگاه بدنسازی هستیم یا تمرین دو و میدانی داریم بسیار کاربردی خواهد بود. پوشیدن یک نیم‌تنه ورزشی محکم در حالی که یک کاور Over size روی آن بر تن داریم یکی از گزینه‌های لایه‌بندی است. Dress code معمول برای رانینگ و تمرینات دو و میدانی، شامل یک لگ بلند یا شلوارک ورزشی محکم و چسبان تا حدود زانو است که روی آن، می‌توان یک شورت ورزشی گشاد و کوتاه پوشید.

  • یک جفت کفش به رنگ خنثی

برای استایل ورزشی خود، چیزی جذاب‌تر از کفش‌های ورزشی جلف و خوش رنگ، پیدا نمی‌کنید. معمولا داشتن یک یا دو جفت کفش با رنگ‌های شاد و نامتعارف به رعایت Dress code ورزشی استایل شما کمک زیادی می‌کند. اما داشتن حداقل یک جفت کفش ورزشی به رنگ خنثی برایتان ضروری است. چرا که کفش سفید، مشکی یا خاکستری با هر رنگ و مدل لباس اسپرت ست می‌شود. از آنجایی که تهیه‌ی کفش‌ اسپرت خوب نیازمند صرف هزینه نسبتا زیادی است، برای اولین کفش خود، یک رنگ خنثی انتخاب کنید و بعدا در صورت امکان به تهیه‌ی رنگ‌های شادتر بپردازید.

  • قدرت اکسسوری

اکسسوری‌ها زیورآلاتی هستند که اکثر ما علاقه‌ی زیادی به استفاده از آن‌ها داریم. شاید تصور کنید استفاده از اکسسوری در ورزش و با تیپ اسپرت، زننده و آنرمال است اما اگر گزینه خوبی انتخاب کنید خواهید دید که بسیار استایل شما را چشم‌گیر و گیرا می‌کند. استفاده از ساعت‌ هوشمند، مچ‌بند اسپرت، کراور مو،‌ هد و… زیبایی استایل را چندبرابر می‌کند. تنها صحبت از زیبایی نیست بلکه برخی از اکسسوری‌هایی که هنگام ورزش استفاده می‌کنیم بسیار کاربردی و مفید هستند. داشتن یک ساعت هوشمند علاوه بر تکمیل استایل، با قابلیت‌هایی که دارد قطعا برای ورزشکار مفید خواهد بود.

موارد بالا تنها گزیده‌ای از ملاحظات Dress code برای موقعیت‌های ورزشی است. رعایت این موضوع در تمام زمان‌هایی که نمی‌دانیم چه گزینه‌هایی برای پوشیدن داریم، کمک می‌کند استایل خوبی بسازیم. برای آگاهی از Dress code مناسب هر موقعیت کافی است آن را در گوگل سرچ کنیم تا تصاویر مربوطه را برای ما نمایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *