پارچه

تکمیل پارچه پلی‌استر با فناوری کول‌مکس

تکمیل پارچه پلی‌استر با فناوری کول‌ مکس

کول‌مکس، به نوع خاصی از پارچه پلی‌استر گفته می‌شود که برای اولین بار توسط شرکت آمریکایی Invista مهندسی شده است. تنها تفاوت این پارچه با سایر پلی‌استرها در شکل الیاف آن می‌باشد.

این فناوری به‌کاررفته در پلی‌استر به نحوی طراحی و مهندسی شده تا شخصی که از این پارچه استفاده می‌کند، احساس راحتی داشته باشد. اضافه بر راحتی،‌ در خشک کردن بدن هنگام تعریق تأثیر به‌سزایی دارد.

پلی‌ استر به دلیل داشتن الیاف مصنوعی، جذب رطوبت اندکی دارد. اعمال فناوری کول‌مکس روی این پارچه می‌تواند رطوبت را از طریق عملکرد مویرگی جذب کند و همچنین اجازه عبور گرما را بدهد. پلی‌استر تکمیل‌شده با این فناوری نسبت به پارچه‌هایی مانند پنبه و کتان، میزان جذب آب کمتری دارد به همین خاطر سریع‌ تر نیز خشک می‌شود.

یکی از عمده‌ترین مشکلات ورزشکاران، تعریق زیاد حین اجرای حرکات ورزشی است. پلی‌ استر کول‌مکس با قابلیت خشک شدن سریع تعریق ایجادشده، رطوبت را از پوست دور می‌کند. از این رو،‌ احساس خنکی و طراوت لازم را به بدن می‌دهد.

مهندسی پلی‌استر به روش مذکور،‌ یک مزیت رقابتی در تولید پارچه‌ فلامنت ورزشی محسوب می‌شود.  

اما این پارچه مهندسی‌شده معایبی هم دارد از جمله اینکه قابل اشتعال است و نقطه ذوب پایینی دارد. به همین خاطر، استفاده از آن در تولید لباس‌های مرتبط با مشاغل پرخطر مانند آتش‌نشانی، توصیه نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *